Sävelsirkku tuo välineet luontohoivaan ja arjen aktivointiin myös kotihoivassa
Sävelsirkku on monipuolinen apuväline vaikuttavan hoivan toteuttamiseen kotihoidossa. Se on myös keino kehittää työtapoja. Näin tiivistää Loistohoivan yhteistyö- ja markkinointivastaava Vilhelmiina Vesterinen. Loistohoiva, joka tarjoaa kiireetöntä kotihoitoa ikääntyneille, erityislapsille ja vammaisille, kokeili Sävelsirkkua palveluissaan. Kysyimme, miten Sävelsirkku soveltuu kiireettömään kotihoivaan ja tukee hoitajien työtä.
Tärkein Vesterisen huomio oli, että Sävelsirkku oli silta, ei korvaaja tai este, kasvokkaiseen kohtaamiseen. Sävelsirkku loi lisäarvoa tuomalla uusia elementtejä käynteihin yleisesti ja hetkiin, jolloin asiakas oli yksin. Sisältöjen lisäksi tuokioiden vaikuttavuus kumpusi asiakkaiden osallisuudesta: monet valitsivat ja ehdottivat innokkaasti ohjelmia. Jotkut halusivat jopa itse näpytellä Sävelsirkkua!
“Seinä ei tullut juuri milloinkaan vastaan”
Vesterinen korosti sisällöistä niiden laajuutta: “Seinä ei tullut juuri milloinkaan vastaan”. Sävelsirkku toi hoitajien ulottuville ohjelmaa, jota he eivät ehkä olisi muuten keksineet tai voineet toteuttaa helposti, kuten pelejä. Sisällöt hivelivät muistoja eri tavoin: peräti liikuntavideoiden tausta herätti keskusteluja! Loistohoivan mukaan Sävelsirkussa on potentiaalia luontohoivan toteuttamiseen kotioloissa, sillä asiakas pääsee esteettä realististen kuulo- ja näköaistikokemusten äärelle, ja luontoaiheisia muistoja kutkutellaan. Selkeät, RAI:ta hyödyntäen luokitellut ja sopivan kestoiset liikuntaohjelmat aktivoivat kotikäyntejä asiakkaan ehdoilla. Sävelsirkku voi kokonaisuudessaan olla myös apuväline kielimuurin madaltamiseen, syvempien asiakassuhteiden muodostamiseen ja Suomesta oppimiseen, kun hoitaja tulee toisesta kulttuurista.
Sävelsirkun raportit ovat luotettava tapa saada tietoa alustan käytöstä ja yksinkertainen lähtökohta hoivan kehittämiseen. Vesterinen näki niiden tärkeyden Loistohoivan palveluissa, joissa hoitaja ja asiakas ovat usein kaksistaan. Ensinnäkin raportit ohjaavat työnantajaa työntekijöiden tukemisessa. Yleisestä ja tiettyjen ohjelmien käyttömääristä voi esimerkiksi päätellä, onko välineissä ehkä vika tai tarvitseeko työntekijä lisäkoulutusta Sävelsirkusta. Toiseksi työntekijä voi itse arvioida toimintaansa objektiivisemmin raporttien pohjalta.
Kohti parempaa palvelua
Sävelsirkun positiiviset, monitasoiset ja laajat vaikutukset tulevat siis ilmi myös kiireettömän kotihoivan kontekstissa. Loistohoiva antoi mainioita ideoita kotihoidon tarpeisiin esimerkiksi sisältöjen jaottelusta ja haasteellisimmista sisällöistä. Sävelsirkku-tiimi on jo aloittanut ideoiden arvioinnin😊
Kiitos Loistohoivan Vilhelmiina Vesteriselle uusista näkökulmista ja hyödyllisistä kehitysehdotuksista!